JavaScript:var x = 2; // De x-coordinaat van het zwarte wordt in deze variabele bijgehouden
var y = 2; // De y-coordinaat van het zwarte wordt in deze variabele bijgehouden
function beweeg(event)
{
if(window.event)
event = window.event;
var table = document.getElementById("gameboard");
table.rows[y].cells[x].style.backgroundColor = "#fff"; // Maak het huidige zwarte vakje wit, we gaan immers hier vandaan verplaatsen
// Als er geen pijltjes toets ingedrukt is blijven de coordinaten ongewijzigd
// en zal het vakje dus opnieuw zwart worden gemaakt aan het einde van deze functie
switch(event.keyCode)
{
case 37: // Pijltje naar links
if(--x < 0) // Trek 1 van x af, als het resultaat kleiner is dan 0 (dus buiten de tabel valt)
{
x = 0; // Maak x dan weer 0
}
break;
case 38: // Pijltje naar boven
if(--y < 0) // Trek 1 van y af, als het resultaat kleiner is dan 0 (dus buiten de tabel valt)
{
y = 0; // Maak y dan weer 0
}
break;
case 39: // Pijltje naar rechts
if(++x > 4) // Tel 1 bij x op, als het resultaat groter is dan 4 (dus buiten de tabel valt)
{
x = 4; // Maak x dan weer 4
}
break;
case 40: // Pijltje naar onder
if(++y > 4) // Tel 1 bij y op, als het resultaat groter is dan 4 (dus buiten de tabel valt)
{
y = 4; // Maak y dan weer 4
}
break;
}
table.rows[y].cells[x].style.backgroundColor = "#000"; // Maak het vakje met de nieuwe coordinaten zwart
}
function maakEvents()
{
document.body.onkeydown = beweeg;
}
window.onload = maakEvents;
HTML:<table id="gameboard" style="empty-cells:show;width:250px;height:250px;"> Bestuur het zwarte vakje met de pijltjes